۳۳ خاصیت حیرت‌آور عسل برای سلامتی بدن، پوست و مو

عسل یک خوراکی محبوب و بسیار مقوی است. افراد عسل را به خوردنی‌های مختلف اضافه می‌کنند تا طعم بهتری بگیرند. عسل بسیار سالم‌تر از شیرین‌کننده‌های مصنوعی است که ما به‌طور رایج از آن‌ها استفاده می‌کنیم. در مقاله‌ای که امروز در دیجی‌کالا مگ برایتان تهیه کرده‌ایم قرار است شما را با خواص عسل برای سلامتی بدن، پوست و مو آشنا کنیم و ارزش غذایی آن را بگوییم. علاوه بر این عوارض جانبی عسل را در اختیارتان قرار می‌دهیم و در پایان طرز درست کردن چند اسموتی با آن را یاد می‌دهیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چرا عسل برای سلامتی بدن مفید است؟

از زمان‌های قدیم و قبل از اینکه شکر در دسترس همه قرار بگیرد، از عسل استفاده می‌‌شد. عسل سرشار از مواد مغذی ضروری برای سلامت بهینه‌ی بدن است. هرچند نباید در مصرف عسل زیاده‌روی کنید، چون فروکتوز زیادی دارد. یک قاشق چای‌خوری عسل حاوی تقریبا ۴ گرم فروکتوز است که این یعنی می‌تواند عارضه‌هایی مانند مقاومت به انسولین را بدتر کند. بنابراین حتما کمتر از ۲۵ گرم فروکتوز در روز مصرف کنید تا دچار عوارض جانبی نشوید.

محققان مخالف مصرف عسل خام یا پاستوریزه نشده هستند، چون در بعضی از مطالعات نشان داده شده که عسل خام ممکن است منجر به مسمومیت غذایی شود. ترکیب عسل و دارچین ترکیب سالم‌تری نسبت به عسل تنها است. از آنجایی که دارچین می‌تواند با التهاب و سرطان مبارزه کند، ترکیب آن با عسل می‌تواند اثرات مفید آن را دو چندان کند. ترکیب عسل و دارچین همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. حتی ترکیب عسل و سیر هم می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی بدن داشته باشد. دو تا سه عدد سیر خرد شده را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

عسل یا شکر؛ کدامیک بهتر است؟

طبیعتا عسل به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، گزینه‌ی بهتری نسبت به شکر به شمار می‌رود. با این حال نه در مصرف عسل و نه در مصرف شکر نباید زیاده‌روی کنید. می‌توانید به جای شکر عسل مصرف کنید، منتها باید تعادل را رعایت کنید.

خواص عسل برای سلامتی بدن

عسل حاوی مقدار زیادی ترکیبات گیاهی مفید است که همگی به روش‌های مختلف سلامتی بدن را افزایش می‌دهند. از جمله خواص عسل می‌توانیم به تنظیم سطح کلسترول خون و قند خون، همچنین پیشگیری از بیماری‌های کشنده مانند بیماری قلبی و سرطان اشاره کنیم. ترکیب عسل و آب لیموترش خواص درمانی زیادی دارد. مخلوط آب و عسل هم برای سلامتی مفید است. در ادامه خواص عسل برای سلامتی بدن را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

۱. سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کند

تنظیم میزان کلسترول خون یکی از خواص عسل به شمار می‌رود. در یک مطالعه نشان داده شد مصرف ۷۰ گرم عسل به مدت ۳۰ روز منجر به کاهش ۳ درصدی میزان کلسترول خون شد. یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که مصرف عسل کاهش ۸ درصدی سطح کلسترول خون را به دنبال داشت. جالب است بدانید که نشان داده شده عسل سطح کلسترول خوب یا همان HDL را هم افزایش می‌دهد.

یک مطالعه‌ی آلمانی نشان داد استفاده از عسل به جای شکر منجر به پایین آمدن سطح کلسترول خون شد. بر اساس نتایج یک مطالعه عسل می‌تواند با سطح بالای کلسترول مبارزه کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل می‌توانند از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. عسل همچنین می‌تواند در تنظیم سطح کلسترول خون مفید باشد. یک روش هوشمندانه برای جای دادن عسل در رژیم غذایی این است که از آن به جای شکر استفاده کنید.

۲. می‌تواند سرفه و سرماخوردگی را درمان کند

تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که عسل می‌تواند در درمان سرفه مفید باشد. در یک مطالعه روی کودکان نشان داده شد عسل سرفه‌ی شبانه را کاهش داد و کیفیت خواب را بهبود بخشید. این مطالعه همچنین عنوان کرد که عسل به اندازه‌ی دکسترومتورفان مفید است که یک ترکیب رایج در شربت‌های سرفه به شمار می‌رود.

هرچند باید حواستان به یکی از عارضه‌های خطرناک مصرف عسل به نام بوتولیسم باشد. این عارضه نوعی مسمومیت غذایی محسوب می‌شود که کودکان زیر یک سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قبل از دادن عسل به کودک خود برای درمان سرماخوردگی و سرفه حتما با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری کودک شما را تهدید نمی‌کند.

در یک مطالعه نشان داده شد کودکانی که عسل خوردند، کاهش شدت و تعداد دفعات سرفه را تجربه کردند. بهتر است نوعی از عسل را مصرف کنید که تیره‌تر است، چون مطالعات نشان داده‌اند که عسل تیره‌تر آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد. یک مطالعه عنوان کرد که یک قاشق عسل می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کودکی که سرفه می‌کند کمک کند. مخلوط آب گرم و عسل هم می‌تواند در درمان سرماخوردگی اثرگذار باشد‌. این ترکیب گرفتگی گلو را برطرف کرده و از کم‌آب شدن بدن پیشگیری می‌کند. نشان داده شده که مصرف عسل می‌تواند طول دوره‌ی سرماخوردگی را تا دو روز کاهش دهد.

manager